Service design til optimeret salg

En servicedesigner arbejder med design og implementering af nye, digitale kunderejser eller med optimering af eksisterende.

Kendetegnet ved service design er dog, at det typisk bevæger sig langt ud over de digitale platforme og ind i den virkelige, fysiske verden. Det er her kunderejsen træder ud af det digitale univers. Hvor tekniske muligheder flettes sammen med services i den virkelige verden.
Og dermed også bliver mere komplekse.

Derfor er det nødvendigt at kortlægge kunderejsen med de 2 stærke analyser, der definerer servicedesign: et service map og et blue print.

Service design er ikke kun anvendeligt til offentlige ydelser, hvor borgere benytter en service fra kommune eller stat. Det er i høj grad også anvendeligt som værktøj til optimering af din virksomheds service.

Customer journey map

Et af de stærkeste redskaber i et service design map, er et Customer journey map. Det kunne hedde “kunderejse kortlægning” på dansk. Det består af en analyse og opdeling af de faser en kunde/vare/service skal igennem for at fuldføre kunderejsen.

Blue print

Et andet meget stærkt redskab til analyse, er et Blue Print, der går i dybden med både Front stage og Back stage på kunderejsen. Det vil sige, at et blue print viser hvad kunden oplever og hvad der sker bagved – f.eks. i systemerne.

Mersalg og relation

Ved at kortlægge dit service design får du også et service eftersyn. Sådan et giver lejlighed til at se på muligheder for at forbedre kunderejsen.

Et service eftersyn giver mulighed for at gentænke, hvordan du:

  • optimerer driften
  • implementerer mersalg
  • styrker kunderelationerne

Lad os snakke muligheder

En analyse og kortlægning vil helt automatisk medføre øget fokus på at styrke områderne i kunderejsen.

Kontakt servicedesigner for en snak om et Customer journey map eller et Blue print af din service.