service design eftersyn med online køb

Her får du 3 gode grunde til at få lavet et eftersyn på dit service design. God kundeservice er også at have et godt service design.

1. Den gode kunderejse

Vi klarer meget via online kanaler i dag, men nogle brugere er mindre tilbøjelige til at være selvkørende, hvorimod andre er super selvkørende. Og løsningerne skal gerne kunne favne begge modpoler. Det sætter høje krav til kunderejsens forløb, for hvornår ved kunden, at de er på rette vej eller har gennemført det, de skal / hvis de overhovedet skal?

Det er klart at design, stil, funktioner og tone skal være på plads, men derudover er dynamisk feedback, kommunikation og tilgængelighed også nøgleord for den gode kunderejse. Det er vigtigt, ikke at være for meget eller for lidt.

Overvej at
– den gode kunderejse er betinget af, at du kender og forstår dine kundegrupper.

2. Optimeret drift

Muligheder og funktioner i den digitale verden udvikler sig konstant, så det er vigtigt at følge med tiden, for at tilbyde kunderne de mest drift-sikre løsninger. Hvis noget ikke fungerer optimalt for kunderejsen, er det vigtigt at få det løst. Her kan kundeservice inddrages til at bibringe viden om brugernes adfærd. Hvor går de i stå? Hvordan bliver det løst?

Det er dyrt at drifte en problematisk løsning med kundeservice, og det kan det koste kunder, der forsvinder over til en konkurrent. Driften kan typisk optimeres ved at sætte sig i kundens sted undervejs i kunderejsen. Hvor går det oftest galt for kunderne, og hvordan kan det løses midlertidigt indtil en bedre løsning er fundet?

Overvej at
– feedback undervejs i kunderejsen, ansporer kunden og skaber tryghed.

3. Bliv en præference

Hver gang dine kunder interagerer med din platform, hver gang de går igennem et touchpoint, skabes en chance for at skabe en relation. En relation, der kan gøre jer til kundens præference. Det handler om at sætte sig i kundens sted, at kende sin kunde og forestille sig, hvad de har brug for på deres kunderejse.

Service design kan forbedre den generelle interaktion for dine kunder. Den kan forbedre interaktionen med din virksomhed. Med relationen øges chancen for, at kunden bliver en tilbagevendende kunde, men også at kunden anbefaler jer til andre.

Overvej at
– hvert eneste touchpoint på kunderejsen, er en mulighed for at blive kundens præference.


Du kan læse om metoderne i service design her: Metoderne

Freelance servicedesigner
Tag servicedesigner med på din kunderejse
send en mail