Der er et potentiale her.

Hvad med at sende en ven nogle penge til at købe en is, stod der på MobilePay forsiden.
Genial ide og genial timing på en solrig søndag.
Genial call to action, men hvor er action?

Jeg opdaterede MobilePay på en solrig søndag og blev mødt af denne velkomstskærm / splash efter log on. Den gav mig straks lyst til, helt spontant, at sende penge til en is til et par venner. Derfor trykkede jeg på feltet. Og jeg trykkede og trykkede…. men der skete ikke noget.

“Lad os komme i gang” – er en aktiv tekst, en tekst der kalder på handling. Det er en call to action (CTA). Også i kraft af designet omkring teksten, der med en ramme i en lidt mørkere tone end baggrunden og med runde hjørner, fremhæver sig selv som en knap eller et trykbart felt. Det er det bare ikke. Endnu?

Gestaltlovene

Lige over boksen eller knappen omkring is-teksten, ses et lignende felt med tekst om Weshare. Den er til gengæld aktiv og klikbar. Baggrundsfarven er også mere markant, og vil naturligt invitere til interaktion – ikke mindst fordi feltet er markeret med X i højre hjørne, som vi kender fra andre sider, når vi lukker et overlay. Der er altså noget der ligner, noget vi kender.

Det må være en fejl i min opdatering, tænkte jeg.

I feltet der bevæger sig indenfor blandt andet multimediedesign, arbejdes der med en række hensyn at forholde sig til, når vi designer til skærm. Det gælder brugen af farver og fonte, men der er også en række retningslinjer at følge med gestaltlovene.

Når samme form, størrelse og design anvendes, kan man tale om at gestaltlovene træder i kraft:

Loven om lighed: når noget ligner hinanden, forventer vi ensartet adfærd.
Loven om nærhed: når noget er tæt på hinanden, forventer vi en relation.
Loven om lukkethed: når noget er omkranset, forventer vi der er et formål.

Tilbage til potentialet

Fakta er, at jeg ikke ved hvad der ligger i pipeline til udvikling på det nye design af MobilePay, men mon ikke der er tænkt fremtidige muligheder ind i det? Fremtidig indtjening?
Jeg fik om ikke andet, lyst til at sende penge til is på en solrig søndag, så hvorfor ikke også sende penge til andre formål? Kunne man forestille sig, at MobilePay begyndte at arbejde sammen med velgørende organisationer, så vi i forbindelse med indsamlinger, får mulighed for at donere penge? Eller hvad med gavekort?

hvad jeg forestillede mig

Jeg havde jo forestillet mig, at jeg ville få adgang til en form for grafisk gavekort til is. Emojis, farverige isdesserter, visuelle lækkerier. At det samtidig ville åbne muligheden for at sende andre flotte, grafiske gavekort via MobilePay. Gavekort der var tilpasset forskellige begivenheder, så der blev en god bredde i dem. Måske med de velkendte farver og design fra MobilePay, så modtageren ikke var i tvivl om, hvilken kanal gaven var givet i.

Og jeg ville også i nogle tilfælde være villig til at betale en mindre procentdel for at købe et design. Fordi det ville spare mig for tid med at lave et kort eller købe et fysisk i en butik.

Der er absolut potentiale i det og det kommer måske til os i små sprint.